Pašnovērtēšanas tests izglītības iestāžu darbiniekiem par Vispārīgās datu aizsardzības regulas (GDPR) jautājumiem

tests

Kura no attēlos redzamajām parolēm ir droša un piemērota Jāņa Paraudziņa Google kontam?

@10 image1.png

@10 image2.png

@10 image3.png

@11 image4.png

Visas paroles atbilst minimālajiem paroļu veidošanas nosacījumiem: vismaz 9 simboli, no kuriem 1 lielais burts, mazais burts un vismaz 1 speciālais simbols un skaitlis. Tomēr paroles, kurās tiek izmantots lietotāja vārds, uzvārds, dzimšanas datuma daļas, telefona numurs, dzīvnieku vai radinieku vārdi ir nedrošas, jo šo informāciju parolēs cilvēki lieto bieži (hakeri to izmanto, lai vieglāk uzminētu paroles). Viena no metodēm drošas paroles veidošanai ir izmantot garākas frāzes, pievienojot simbolus un lielos burtus.

Jūs vēlaties publicēt skolas sociālajos tīklos izglītojamā darbu, kas iesniegts Google Workspace vidē. Kāda būtu pareizākā rīcība?

@10Izglītojamā darba publicēšana ir svarīga skolai un papildu uzslava izglītojamajam, tāpēc to drīkst droši publicēt.

@11Jāiegūst skaidra piekrišana no izglītojamā un viņa vecākiem pirms darba publicēšanas.

@10Darbu drīkst publicēt, bet nedrīkst norādīt izglītojamā vārdu.

@10Drīkst publicēt darbu tikai tad, ja tam ir augsts novērtējums.

Lai arī izglītojamā darbs bez autoru identificējošas informācijas nav personas dati, tomēr ir jāievēro arī izglītojamo privātums un jānodrošina cieņpilna un ētiska komunikācija. Tāpēc, pirms publicēt jebkādu izglītojamā radītu saturu (ar vai bez norādēm uz izglītojamo), nepieciešams informēt par šādu soli un saņemt piekrišanu.

Skolas IT darbinieks norāda, ka jāizmanto 2 faktoru autentifikācija, lai drošāk strādātu Google Workspace vidē. Ko nodrošina šī iespēja?

@11Datu dublējumkopiju — Jūsu darba datnes glabājas ne tikai datorā, bet arī Google mākoņserverī.

@11Paroles saglabāšanu drošā digitālā paroļu maciņā” — programma, kas saglabā Jūsu paroles gan datorā, gan mobilajā ierīcē.

@11Palielina pieslēgšanās drošību. Pieslēdzoties programmai, papildus parolei jāapstiprina identitāte, izmantojot arī savu mobilo iekārtu.

2 faktoru autentifikācija ir veids kā uzlabot autorizēšanās drošību. Papildus parolei jāizmanto speciāla programma telefonā, kurā jāapstiprina sava identitāte (līdzīgi SmartID).

Ko vajadzētu darīt ar izglītojamo darbiem, kas mācību gada beigās glabājas Google Workspace vidē?

@10Nekavējoties izdzēst visus darbus.

@10Arhivēt informāciju, lai saglabātu nākotnei.

@10Saglabāt tikai vērtīgākos darbus, kas var noderēt kā piemēri nākamajos gados.

@11Rīkoties saskaņā ar skolas noteikumiem, kas nosaka rīcību šajā situācijā.

Jebkuri izglītojamā dati drīkst tikt glabāti tikai tik ilgi, cik nepieciešams paredzētās datu apstrādes mērķu sasniegšanai. Šos mērķus nosaka skola (ar iekšējiem noteikumiem) vai skolai aktuāli ārējie noteikumi (likumi). Tāpēc, pirms veikt kādas darbības ar personas datus saturošiem dokumentiem, būtu jābūt pārliecībai, ka tieši šāda darbība ir legāla un atbilst noteiktajiem datu apstrādes principiem.

Jūs atklājat noderīgu Google Chrome paplašinājumu Google Web Store. Ko vajadzētu pārbaudīt, pirms izmantojat to klases darbā? image5.png

@10Pārbaudīt, vai tas ir bez maksas.

@10Pārbaudīt, cik daudz lejupielāžu tam ir.

@11Pārskatīt tā datu privātuma politiku un pārbaudīt atbilstību drošības standartiem.

@10Pārliecināties, ka tam ir labas lietotāju atsauksmes.

Programmas vai paplašinājuma lejupielāžu skaitam un atsauksmēm nav nekāda saistība ar atbilstību datu drošības prasībām. Atsauksmes un lejupielāžu skaits var palīdzēt novērtēt, vai rīks ir ērts un populārs. Tomēr svarīgi, pirms jebkuru rīku uzsāk lietot izglītojamie, pārliecināties, ka tas atbilst datu drošības prasībām. Ja pašam par to neizdodas gūt pārliecību, tad jālūdz palīdzība atbildīgajam par personas datu aizsardzību skolā.

Izglītojamais pārceļas uz citu skolu un vēlas ņemt līdz visus savus datus (darbus, vērtējumus u.c.) no Google Workspace vides. Kā Jūs rīkosieties?

@10Nosūtīsiet datus jaunajai skolai.

@10Noraidīsiet pieprasījumu, atsaucoties uz skolas personas datu aizsardzības un privātuma politiku.

@11Nodosiet datus tieši izglītojamajam vai viņa vecākam/aizbildnim.

@10Piedāvāsiet izglītojamajam pašam lejupielādēt savus datus.

Jebkuram cilvēkam (arī izglītojamajam) ir tiesības iegūt savu datu kopiju. Skolai nav pamata nenodrošināt iespēju saņemt izglītības procesa laikā izveidojušos informāciju izglītojamajam vai vecākiem. Informācijas nodošana jaunajai skolai var radīt administratīvus izaicinājumus, kā arī nedod iespēju pieprasītājam izvērtēt datus pirms nodošanas, tāpēc tā nav pareiza rīcība šajā situācijā.

Pārtraukuma laikā Jūs klasē uz galda pamanāt atvērtu portatīvo datoru. Tajā atvērts izglītojamā profils Google Workspace vidē. Kā Jūs rīkosieties?

@10Atstāšu datoru kā ir, jo nedrīkst iejaukties izglītojamā privātumā.

@10Aplūkošu atvērtās vides saturu, lai noteiktu, kura izglītojamā dators tas ir.

@10Lai mazinātu nevēlamu piekļūšanu datiem, veikšu izrakstīšanos no izglītojamā profila.

@11Aizvēršu portatīvo datoru, pēc iespējas mazāk aplūkojot datora ekrāna saturu.

Tāpat kā fiziskais privātums, arī izglītojamā digitālā iekārta un vide ir privāta, un to nevajadzētu pārkāpt bez ļoti būtiska iemesla. Tāpēc šādā situācijā nebūtu pieļaujams, ka aplūkojat datora saturu vai veiciet darbības tajā. Tomēr atbildība par vispārējo datu drošības principu ievērošanu ir mums visiem. Tāpēc šajā gadījumā būtu jāveic drošību uzlabojoša darbība, kas minimāli iejaucas izglītojamā privātumā — datora aizvēršana.

Google Workspace administrators ir uzstādījis nosacījumu, ka parole jāmaina katrus 3 mēnešus un iepriekš uzstādītās paroles nedrīkst atkārtoties. Viena mācību gada laikā Jums jāmaina parole jau 4. reizi. Kādu paroļu veidošanas principu Jūs izmantosiet? image6.png

@10Nākamo paroli veidošu, iepriekšējai palielinot par viens pēdējo simbolu — skaitli. (Ja parole bija “Saule3”, tad jaunā būs “Saule4”.)

@10Jauno paroli veidošu, norādot datumu un mēnesi, kad paroles maiņa notiek. (Ja parole bija “Zala0317zale”, tad jaunā būs “Zala0619zale”.)

@10Kā paroli izvēlēšos savas audzināmās klases izglītojamo vārdus, pieliekot vārdam priekšā speciālo simbolu un beigās kārtas skaitli klases žurnālā.

@11Veidošu unikālu, grūti uzminamu paroli, kuru, lai neaizmirstu, saglabāšu paroļu pārvaldības digitālajā “maciņā”.

Nedrošu paroļu uzlaušana ir 2. biežākais kiberuzbrukumu veids. Parole, kura sastāv no latviešu valodas vārda vai personvārda nav uzskatāma par drošu, lai arī cik gara tā būtu. Uzbrucējs zina, ka cilvēki izmanto vārdus parolēs, tāpēc iekļauj tos pilnā garumā uzlaušanas algoritmā. Tāpēc vārds Saule parolē nodrošina tikpat lielu drošību kā burts S. Paroļu veidošana, mainot tikai vienu simbolu, nav droša, jo arī par šo metodi uzbrucēji ir informēti, un, ja kompromitēta (nozagta, uzlauzta) ir iepriekšējā parole, tad uzbrucējs viegli pamēģinās visus variantus ar dažādiem cipariem.

Kādos apstākļos ir pieļaujams dot citam pedagogam piekļuvi dokumentam, kas satur personīgu informāciju par izglītojamo mācību sniegumu?

@10Ja informācija nepieciešama, lai palīdzētu citam skolotājam izprast izvēlētās mācību metodes efektivitāti un labāk to apgūt.

@10Ja jums nav laika nodarboties ar izglītojamo specifisku sagatavošanu (piemēram, olimpiādēm), un nepieciešams, lai kolēģis pārņem darbu.

@11Ja Jūs abi strādājat ar šo izglītojamo, un informācija ir nepieciešama izglītošanas mērķu sasniegšanai.

@10Ja otrs skolotājs ir personīgi pazīstams ar izglītojamo un piedāvā palīdzēt izglītojamo papildus motivēt.

Dalīties par personīgu informāciju par izglītojamo drīkst tikai ar cilvēkiem, kam ir leģitīmas tiesības šai informācijai piekļūt. Praktiski tas nozīmē, ka Jūsu savākto informāciju drīkst nodot citam tikai ļoti specifiskās situācijās, kad kopīgi nodrošināt mācību procesu. Informācijas nodošanas neskaidrības pareizāk būtu risināt, jautājot skolas administrācijai, kāda ir skolas politika šajā jautājumā.

Jūs organizējat metodisko sapulci kolēģiem, izmantojot Google Meet rīku. Kā būtu jārīkojas, pirms sapulcē sākat apspriest konkrēta izglītojamā sekmes, lai nodrošinātu privātuma principu ievērošanu? image7.png

@10Sāciet sarunu bez ierobežojumiem, jo šai konferencei var pieslēgties tikai tie cilvēki, kuri drīkst uzzināt šo informāciju.

@10Izglītojamā vārda un uzvārda vietā lietojiet koda vārdu vai pseidonīmu, tādējādi neviens nesapratīs, par kuru izglītojamo runājat, nodrošinot datu drošības un privātuma prasības.

@11Pirms sarunas uzsākšanas pārliecinieties, ka visi, kas ir pieslēgušies, drīkst saņemt informāciju par izglītojamā sekmēm. Atvienojiet no sapulces nepiederīgos.

@10Tā kā anonīmi dati nav personas dati, tad, neminot izglītojamo identificējošu informāciju, drīkst brīvi apspriest viņa sekmes.

Pirms tiešsaistē uzsākt sarunu par izglītojamo sekmēm, kas ir personas dati, jāpārliecinās, ka visi, kas ir pieslēgušies, drīkst piedalīties sarunā. Personīgas informācijas atklāšana, pat nenorādot izglītojamā identitāti, var būt pietiekami specifiska, lai kolēģi varētu izsecināt, par kuru izglītojamo tiek stāstīts. Tāpēc anonīma apspriešana nenodrošina nepieciešamo drošības līmeni.

Kāds ir drošākais veids, kā pieslēgties Google Workspace videi, ja to darāt no koplietošanas datora skolotāju istabā?

@10Saglabājiet pieslēgšanās datus iekārtas pārlūkā, lai nākamreiz varētu ātrāk piekļūt savam profilam.

@11Pēc darba pabeigšanas vienmēr izrakstieties no konta un iztīriet pārlūkošanas vēsturi.

@10Konta drošību nodrošina gara un sarežģīta parole. Citi drošības pasākumi nodrošina minimālu papildu drošību.

@10Google Workspace videi drīkst pieslēgties tikai no darba datora vai mājas datora. Pieslēgšanās no citiem datoriem ir ļoti nedroša.

Sākot darbu ar Google Workspace sistēmu, ir jāizvērtē datora drošība. Skolas telpās esošs dators, pat ja koplietošanas, ir ar augstu drošības līmeni, jo atrodas slēgtā vidē un paredzēts pedagogu darbam. Lai nodrošinātu drošību, pareizi būtu vienmēr atslēgties no sistēmas. Kā arī papildus privātuma nodrošināšanai iztīrīt pārlūkošanas vēsturi. Paroles sarežģītība neaizsargā pret piekļuvi, ja jūs aizmirstat atslēgties no sistēmas. Paroles saglabāšana pārlūkā, lai vieglāk piekļūtu informācijai, ir nedroša un neatbilstoša, jo saglabāto paroli var izmantot jebkurš, lai iegūtu piekļuvi jūsu kontam. Parasti pārlūkā saglabātās paroles ir viegli aplūkojamas, tādā veidā kompromitējot ne tikai sistēmas saturu, bet arī paroles turpmāku drošību.

Kura informācija par izglītojamo ir speciālo kategoriju dati (sensitīvi dati)? (Iespējamas vairākas atbildes)

@11Izglītojamā sodāmība

@10Kontaktinformācija (tālruņa numurs, e-pasta adrese, dzīvesvietas adrese)

@11Seksuālā orientācija

@11Biometrijas dati (piemēram, pirkstu nospiedums, sejas dati, piekļuves kontroles sistēmas darbībai)

Skolas rīcībā drīkst būt personas dati par izglītojamo. Svarīgi, lai jebkuras informācijas vākšana būtu pamatota iekšējos vai ārējos noteikumos, kā arī tās apstrāde notiktu droši. Speciālo kategoriju dati (agrāk tika saukti par sensitīvajiem datiem) ir dati, kuru neatbilstoša izmantošana var radīt lielākas un nepatīkamākas sekas izglītojamajam. Tāpēc to apstrādei ir papildu nosacījumi. Parasti vienīgais veids, kā vākt un apstrādāt speciālo kategoriju datus, būtu iegūt izglītojamā un/vai vecāka piekrišanu.

Skolotājam nepieciešams uz neilgu brīdi atstāt klasi (apmeklēt labierīcības, svarīgs telefona zvans vai tamlīdzīgi). Kā nodrošināt datora drošību prombūtnes laikā, kurā atvērts Google Workspace? image8.png

@10Tā kā Google Workspace ir reģistrēta gara un sarežģīta parole, sistēma ir drošībā un nekādas papildu darbības nav nepieciešamas.

@11Atslēgšos no sistēmas vai nobloķēšu datoru, tā lai tam var piekļūt, tikai ievadot paroli.

@10Palūgšu klasei pieskatīt manu datoru, lai tam kāds nepiekļūst.

@10Minimizēšu visus atvērtos logus datorā, tā lai redzama tikai datora darbvirsma.

Situācijas, kad skolotāja datoru ar pieslēgumu mācību sistēmai izmanto izglītojamie, lai mainītu vērtējumus vai sabojātu datņu saturu, nav retums. Tāpēc, atstājot datoru bez pieskatīšanas, ir jārīkojas atbildīgi. Vienkāršākais ir atslēgties no atvērtās sistēmas, vai arī iemidzināt datoru (ja atmodināšana iespējama, tikai ievadot paroli).

Skolā tiek organizēts mācību konkurss, un Jūs esat konkursa žūrijā. Pēc darbu izvērtēšanas un vērtējumu pierakstīšanas Google tiešsaistes dokumentā, gribējāt dokumentu nosūtīt žūrijas vadītājam, bet pieļāvāt kļūdu un nosūtījāt dokumentu visiem izglītojamajiem. Par šo situāciju informējāt skolas vadību. Kā labāk rīkoties, meklējot praktisku risinājumu, kā novērst situāciju?

@10Tā kā e-pasts jau nosūtīts, tad to labot vairs nav iespējams. Sūtīšu atvainošanās vēstuli visiem nepareizajiem adresātiem.

@11Sazināšos ar skolas IT dienestu un lūgšu palīdzību, lai kopīgi meklētu risinājumu.

@10Nereaģēšu uz situāciju, jo lieka uzmanības piesaistīšana padarīs visu tikai sliktāku.

@10Meklēšu palīdzību pie kolēģiem, jo viņi pārzina tehnoloģijas labāk nekā es.

Šādā vai līdzīgā situācijā, kad ir noticis personas datu apstrādes pārkāpums, par to nekavējoties jāziņo skolas vadībai, lai tā izvērtē, kā rīkoties tālāk. Lai meklētu praktisku situācijas risinājumu, pareizāk ir piesaistīt IT profesionāli. Iespējams problēmai ir ātrs risinājums, par ko Jūs nezināt. Piemēram, Google sistēmā veidotie dokumenti visbiežāk e-pastam tiek pievienoti kā saites ar norādi uz datni mākoņserverī. Nosūtīta tiek tikai norāde uz datni, tāpēc šo situāciju varētu atrisināt, pieslēdzoties datnei un izdzēšot tās saturu. Ja kāds atvērs nepareizi nosūtīto e-pastu, tam būs pievienota tukša datne. Situācijas var būt dažādas, un IT profesionālis visefektīvāk var palīdzēt atrast risinājumu.

Atverot Google Disku, Jūs ievērojat, ka daži dokumenti, kuri ilgstoši nav lietoti, atrodas nesen atvērto dokumentu sarakstā. Kā rīkosieties šajā situācijā? image9.png

@10Nepievērsīšu tam uzmanību, jo visticamāk tā ir kāda Google kļūda, kurā negribu iedziļināties.

@11Informēšu par notikušo IT dienestu, lai veiktu izpēti, kurš skatījies šos dokumentus, un, vai ir veiktas neautorizētas izmaiņas.

@10Atvēršu šos dokumentus un pārliecināšos, ka tie nav izmanīti vai sabojāti.

@10Nekavējoties izdzēsīšu šos dokumentus, lai tas, kurš neatļauti tiem piekļuvis, nevar piekļūt citiem dokumentiem.

Šī situācija var liecināt par to, ka jūsu dokumentiem neatļauti piekļuvis kāds cits. Veikt pārbaudi un noskaidrot apstākļus vislabāk varēs tieši IT profesionālis, kurš pārzina šo sistēmu. Situācijas ignorēšana vai pašpārbaude var neatklāt situācijas patiesos apmērus un apstākļus, un var paildzināt un pasliktināt kiberdrauda apmērus.

Kura informācija par izglītojamo ir speciālo kategoriju dati (sensitīvi dati)? (Iespējamas vairākas atbildes)

@10Identifikācijas dati (vārds, uzvārds, personas kods, dzimšanas datums)

@11Izglītojamā tautība un etniskā izcelsme

@10Kontaktinformācija (tālruņa numurs, e-pasta adrese, dzīvesvietas adrese)

@11Veselības dati

@10Informācija un dokumenti par iepriekš iegūto izglītību

Skolas rīcībā drīkst būt personas dati par izglītojamo. Svarīgi, lai jebkuras informācijas vākšana būtu pamatota iekšējos vai ārējos noteikumos, kā arī tās apstrāde notiktu droši. Speciālo kategoriju dati (agrāk tika saukti par sensitīvajiem datiem) ir dati, kuru neatbilstoša izmantošana var radīt lielākas un nepatīkamākas sekas izglītojamajam. Tāpēc to apstrādei ir papildu nosacījumi. Parasti vienīgais veids, kā vākt un apstrādāt speciālo kategoriju datus, būtu iegūt izglītojamā un/vai vecāka piekrišanu.

Kura informācija par izglītojamo ir speciālo kategoriju dati (sensitīvi dati)? (Iespējamas vairākas atbildes)

@11Izglītojamā reliģiskā pārliecība

@10Izglītojamā ārpusskolas aktivitātes (dalība korī, dejošanas, sporta un citos pulciņos)

@10Informācija un dokumenti par iepriekš iegūto izglītību

@11Izglītojamā politiskā pārliecība (piemēram, dalība kādā politiskās partijas jauniešu organizācijā)

Skolas rīcībā drīkst būt personas dati par izglītojamo. Svarīgi, lai jebkuras informācijas vākšana būtu pamatota iekšējos vai ārējos noteikumos, kā arī tās apstrāde notiktu droši. Speciālo kategoriju dati (agrāk tika saukti par sensitīvajiem datiem) ir dati, kuru neatbilstoša izmantošana var radīt lielākas un nepatīkamākas sekas izglītojamajam. Tāpēc to apstrādei ir papildu nosacījumi. Parasti vienīgais veids, kā vākt un apstrādāt speciālo kategoriju datus, būtu iegūt izglītojamā un/vai vecāka piekrišanu.

Metodiskās sapulces vajadzībām esat sagatavojis dokumentu par izglītojamo mācību progresu. Skolas direktors lūdz atsūtīt šo dokumentu sapulces dalībniekiem e-pastā (kā pielikumu). Vēlaties dokumentu saglabāt nerediģējamā formā, lai būtu pārliecināts par pārsūtīto personas datu nemainību. Google dokumentu apstrādes rīki ļauj saglabāt dokumentu dažādos formātos. Kuru formātu izvēlēsieties, lai izveidotu nerediģējamu dokumentu? image10.png

@10Microsoft Excel (.xlsx)

@10OpenDocument (.ods)

@11PDF (.pdf)

@10Tīmekļa lapa (.html)

@10Komatatdalītas vērtības (.csv)

Google dokumentu apstrādes rīki nodrošina Google vidē integrētu iespēju dalīties ar dokumentu ar citiem, norādot, ka saņēmēji dokumentu var tikai skatīt (nedrīkst rediģēt). Tomēr ir situācijas, kad nepieciešams dokumentus pārsūtīt ārpus Google vides. PDF ir dokumenta formāts, kurš nenodrošina tiešu iespēju saturu rediģēt. PDF formātā saglabāts dokuments būs tikai aplūkojams, bez iespējām rediģēt.

Sporta stundas ietvaros klase kopīgi piedalīsies sporta turnīrā. Turnīra sponsori katram dalībniekam izgatavo formu, un šuvējiem nepieciešams nosūtīt sarakstu ar vajadzīgajiem formu izmēriem. Kā Jūs rīkosieties?

@10Nedrīkst vākt un apkopot informāciju par izglītojamo apģērba izmēriem, jo tā ir pārmērīga personas datu apstrāde, kas nav saistīta ar izglītības procesu. Jālūdz katram izglītojamajam pašam iesūtīt savu izmēru šuvējiem.

@10Tā kā tas nepieciešams mācību procesa nodrošināšanai, tad izveidošu Google Izklājlapu, kur izglītojamie norādīs savu vārdu, uzvārdu un vēlamo izmēru. Pēc tam šo dokumentu pārsūtīšu šuvējiem.

@10Pirms vākt datus, prasīšu atsevišķu rakstisku vecāku piekrišanu datu apkopošanai un pārsūtīšanai.

@10Šādu datu vākšana var būt noderīga dažādās situācijās, tāpēc pareizi ir noskaidrot šo informāciju jau mācību gada sākumā un glabāt un izmantot pēc nepieciešamības.

@11Apkopošu nepieciešamo informāciju, bet šuvējiem sūtīšu tikai sarakstu ar skaitu, kura izmēra formas nepieciešamas.

Ja mācību procesa ietvaros ir nepieciešams nodrošināt vienota tērpa iegādi — šādu datu ievākšana ir pamatota. Taču šādus datus būtu jāvāc tikai mērķa sasniegšanai. Piemēram, ļaujot vecākiem norādīt auguma kategoriju, bet nejautāt svaru, ja tas neietekmē tērpa parametrus. Šādi dati būtu glabājami tikai īslaicīgi — līdz brīdim kad mērķis sasniegts. Ja iespējams, pareizi būtu konkrētā izglītojamā informāciju nenodot, bet sūtīt to apkopotā veidā. Šajā gadījumā, ja dati tiek apstrādāti godprātīgi, tikai mērķa sasniegšanai, tad papildus piekrišana no vecākiem (tieši par datu vākšanu) nav jāprasa.

Kā skolotājam būtu jāatjauno audzināmās klases izglītojamo kontaktinformācija?

@10Tā kā personas datiem par izglītojamo vienmēr ir jābūt aktuāliem (pareiziem), tad katru nedēļu audzināšanas stunda būtu jāsāk, noskaidrojot vai kādam nav mainījusies kontaktinformācija.

@10Izglītojamās personas datus bez vecāka/aizbildņa piekrišanas nedrīkst apstrādāt, tāpēc vienīgais, kad kontaktinformāciju drīkst vaicāt, ir vecāku sapulcē vai satiekot vecākus individuāli.

@11Kontaktinformācija būtu jānoskaidro gada sākumā un jāpastāsta izglītojamajiem, ka nepieciešams informēt audzinātāju, ja kontaktinformācija ir mainījusies.

@10Skolotājs nedrīkst vākt un glabāt izglītojamā kontaktinformāciju. Tā ir skolas atbildība.

Informācijas atjaunošana būtu jāveic atbilstoši skolas iekšējiem noteikumiem. Ja šis jautājums tajos nav apskatīts, tad informācijas noskaidrošana mācību gada sākumā, kā arī izglītojamo informēšana par iespēju pašiem atjaunot informāciju izmaiņu gadījumā, būtu pietiekama. Lai ar ievāktajiem datiem varētu sasniegt paredzēto mērķi, datiem jābūt aktuāliem, piemēram, lai krīzes situācijā skolotājs varētu sazvanīt izglītojamā vecākus, nevis tikai tad atklāt, ka tālruņa numurs vairs neeksistē.

Vai drīkst pārbaudījumu rezultātus publicēt (piemēram, skolas stendos vai interneta vietnē)?

@10Drīkst.

@11Nedrīkst.

Nedrīkst. Pārbaudījumu rezultāti ir jāpadara pieejami tikai pašam izglītojamajam.

Vai drīkst publicēt olimpiāžu rezultātus (piemēram, skolas stendos vai iekšējā interneta vietnē)?

@11Jā, jo citādi nebūtu iespējams realizēt olimpiāžu sacensības aspektu, kas paredz rezultāta salīdzināšanu ar citiem dalībniekiem.

@10Jā, bet tikai pirms tam saņemot izglītojamā vecāku rakstisku piekrišanu.

@10Nē, jo nedrīkst publicēt izglītojamā personas datus.

Ņemot vērā to, ka olimpiāžu organizēšanas mērķis ir ļaut izglītojamiem savstarpēji sacensties, un šādu sacensību rezultātu objektīva izvērtēšana nevarētu notikt, ierobežojot rezultātu atklāšanu (t.sk. arī citiem dalībniekiem), ir pieļaujama šādu rezultātu publicēšana. Svarīgi ievērot datu minimizācijas principu — publicēt tikai to informāciju, kas nepieciešama mērķa sasniegšanai. Pirms publicēšanas par šo faktu būtu jāinformē izglītojamais un/vai viņa vecāki un jārespektē viņu iebildumi. Rezultātu publicēšanai rakstiska vecāku atļauja nav nepieciešama.

Skolas vadība publicējusi Jūsu fotogrāfiju skolas sociālajos tīklos, izsakot pateicību par labu darbu. Jūs nevēlaties, ka tieši šī fotogrāfija ir publicēta. Kādas ir Jūsu iespējas reaģēt?

@10Jums ir tiesības iebilst pret visu savu datu publicēšanu, bet nav iespējams izvēlēties tikai vienu fotogrāfiju, kas nepatīk. Tā kā pret citu fotogrāfiju publicēšanu neiebilstat, tikai vienas konkrētās fotogrāfijas dzēšanu nav tiesības pieprasīt.

@10Tā kā esat darba attiecībās ar skolu un publicitātes veidošana ir skolas attaisnojama interese, tad pret attēlu publicēšanu nevar iebilst.

@11Jums ir tiesības pieprasīt attēla dzēšanu, un skolai ir jārespektē šīs vēlmes.

@10Tā kā fotoattēls publicēts kā pateicība par darbu, tad skolai ir tiesības to publicēt un Jūsu iebildumi nav jāņem vērā.

Skolotājiem, tāpat kā jebkurai fiziskai personai, ir tiesības iebilst pret savu personas datu apstrādi. Vispārīgā datu aizsardzības regula īpaši sargā darba ņēmēju tiesības, ja jautājums saistīts ar darba devēja rīcību. Tāpēc nav šķēršļu savu tiesību realizēšanai, un skolai ir jārespektē jūsu vēlmes dzēst attēlu.

Vai izglītojamo radīti darbi, piemēram, zīmējumi, var tikt izvietoti apskatei skolas telpās?

@11Jā, drīkst.

@10Nē, jo nedrīkst publicēt izglītojamā personas datus.

@10Jā, bet tikai pirms tam saņemot izglītojamā vecāku rakstisku piekrišanu.

Lai gan darbu un autoru informācijas publiskošana sniedz datus par izglītojamo, tomēr Vispārīgā datu regula neattiecas uz šādiem datiem un to neierobežo. Izglītības iestādes ietvaros būtu pieļaujama šādu darbu publicēšana vispārējai apskatei, arī norādot darba autoru, kā arī klasi vai vecuma grupu. Izvietojot darbus, jārespektē izglītojamā un/vai viņa vecāku iebildumi.

Vai vecāku sapulcē ir pieļaujams apspriest konkrētu izglītojamo mācību vērtējumu un/vai uzvedību?

@11Būtu pieļaujams, ja tas ir nepieciešams izglītošanas mērķu sasniegšanai un tikai pēc izglītojamā vecāka piekrišanas saņemšanas.

@10Ja apspriešana notiek, neminot izglītojamā vārdu, tad drīkst brīvi apspriest.

@10Nekādā gadījumā nedrīkst apspriest konkrēta izglītojamā sekmes/uzvedību.

@10Apspriešana ir pieļaujama, ja sapulcē piedalās skolas sociālais pedagogs.

Būtu jāizvairās no konkrētu situāciju apspriešanas sapulcēs, bet situācijās, kad tas nepieciešams izglītības procesa nodrošināšanai vai uzlabošanai, šāda apspriešana būtu pieļaujama. Pirms šādām situācijām vēlams diskrēti izrunāt jautājumu ar izglītojamā vecāku un, saņemot atļauju, atklāt informāciju citiem sapulces dalībniekiem.

Vai ikdienas saziņai ar izglītojamā vecākiem var izmantot e-pasta adreses un/vai tālruņus?

@11E-pasta un tālruņa izmantošana ir brīvprātīga, un skolotājs drīkst izvēlēties, vai tos lietot saziņai ar izglītojamiem vai vecākiem.

@10Skolotājam ir pienākums izmantot saziņā e-pastu un tālruni, jo citādi nav iespējams nodrošināt kvalitatīvu saziņu.

@10Skolotājam ir pienākums izmantot e-pastu, ja klases vecāki ir izveidojuši kopīgu saziņas grupu un tajā pievienojuši arī skolotāju.

@10Skolotājs nedrīkst izmantot e-pastu un tālruni saziņai, jo šie saziņas kanāli ir nedroši un nesasniedz minimālās kiberdrošības prasības.

Parasti skolās ir noteikts, ka oficiālais saziņas kanāls ir E-klase vai cita mācību platforma — tās izmantošana saziņai ir pietiekama, ja vien skolas iekšējos noteikumos nav noteikts citādi. Tomēr jāatceras, ka krīzes un ārkārtas situācijā saziņai jāizmanto jebkurš kanāls, kurš nodrošina operatīvu informācijas nodošanu.

Vai saziņā ar izglītojamo vecākiem, skolotājam atļauts izmantot WhatsApp, Facebook, Telegram u.tml. sociālo tīklu grupas?

@11Skolotājs drīkst izmantot šādas grupas neformālai vai vispārīgai saziņai ar vecākiem, bet tas nav obligāti.

@10Minētās saziņas platformas ir nedrošas, tāpēc tās nedrīkst izmantot.

@10Skolotājs drīkst lasīt šādu grupu saturu, bet pats nedrīkst publicēt informāciju tajās.

@10Šādu grupu izmantošana pieļaujama tikai ārkārtas gadījumos.

Parasti skolās ir noteikts, ka oficiālais saziņas kanāls ir E-klase vai cita mācību platforma. Tās izmantošana saziņai ir pietiekama, ja vien skolas iekšējos noteikumos nav noteikts citādi. Grupas drīkst izmantot neformālai sarakstei, bet jāievēro individuālu izglītojamo privātums, tāpēc labāk publicēt tikai vispārīgu un/vai nepersonalizētu informāciju.

Pie Jums vēršas izglītojamā vecāks, informējot par izglītojamā medicīnisko stāvokli, kas prasa konkrētu rīcību krīzes situācijās. Kā un kam nodot šo informāciju?

@10Informēt par medicīnisko situāciju izglītojamā klasesbiedrus, lai tie zinātu, kā rīkoties krīzes situācijā.

@10Informēt visus skolas skolotājus un administratīvo personālu, lai tie zinātu, kā rīkoties krīzes situācijā.

@11Informēt skolas vadību un/vai sociālo pedagogu un kopā ar vecāku vienoties par atbilstošāko rīcības veidu šajā situācijā.

@10Lūgt izglītojamā vecākam vērsties pie skolas vadības, kura risinās šo jautājumu.

Izglītojamā vecākam visticamāk šī situācija ir neērta, tāpēc tās risināšanai jāpieiet ar vislielāko iejūtību. Tāpēc, ja skolas iekšējie noteikumi neparedz skaidru metodi, kā jārīkojas, tad pareizāk būtu kopā ar vecāku un skolas administrācijas pārstāvi vienoties par pareizāko rīcību šajā situācijā. No Datu aizsardzības viedokļa izglītojamā vecāks atklāj Jums veselības datus par savu bērnu. Šāda informācija jāapstrādā ar īpašu uzmanību, ievērojot privātumu. Tāpēc svarīgi, lai par izvēlēto informācijas nodošanas veidu lemj kopā ar vecāku.

Izglītības iestādes administrācijas pārstāvis vēlas fotografēt ārpusskolas aktivitātes un publicēt fotogrāfijas skolas sociālajos tīklos. Vai šāda rīcība ir pieļaujama?

@10Tā kā aktivitātes notiek ārpus skolas un ārpus tiešā izglītības procesa, fotografēt nav atļauts.

@10Fotografēt drīkst tikai tad, ja ir saņemtas visu pasākumā iesaistīto izglītojamo vecāku rakstiskas piekrišanas.

@11Fotografēt drīkst, bet pirms konkrēta attēla publicēšanas, jāinformē attēlā redzamie izglītojamie vai viņu vecāki un jāsaņem atļauja attēlu publicēt.

@10Ja pirms pasākuma visi iesaistītie tiek informēti par to, ka pasākuma laikā tiks fotografēts, tad attēlus drīkst izmantot bez ierobežojumiem.

Izglītības iestāde nodrošina ne tikai tiešo izglītības procesu, bet arī izglītojamo vispusīgu attīstību. Skolas vēlme šādas ārpusskolas darbības parādīt sociālajos tīklos ir pieļaujama, pirms tam pārliecinoties, ka konkrētajā attēlā redzamie izglītojamie un viņu vecāki neiebilst attēla publicēšanai. Šādu atļauju visbiežāk no vecākiem iegūst uz visu mācību gadu kopumā, ne katram pasākumam atsevišķi.

Sporta kluba pārstāvis vēršas pie Jums ar lūgumu izsniegt to izglītojamo kontaktinformāciju, kuriem ir labākās sekmes sportā. Kā Jūs rīkosieties?

@10Nosūtīšu trenerim izglītojamo sarakstu, jo tas veicinās izglītojamā fizisko veselību, kas ir daļa no izglītības procesa mērķiem.

@10Izglītojamo datus nedrīkst nodot 3. pusēm bez līguma un īpaša pamatojuma, tāpēc nereaģēšu uz šādu pieprasījumu.

@11Informēšu vecākus par sporta kluba interesi un ar trenera atļauju nodošu viņa kontaktinformāciju vecākiem.

@10Lūgšu pašiem izglītojamajiem komunicēt ar treneri, un, ja viņi vēlas, lai paši dod savu vecāku kontaktinformāciju viņam.

Personas datus 3. pusēm nodot bez līguma un īpaša pamatojuma nedrīkst. Šajā situācijā labākais variants būtu informēt vecākus par šo situāciju un iedot trenera kontaktus, lai viņi paši ar viņu sazinās.

Kādi ir iespējamie personas datu apstrādes un privātuma riski, uzdodot izglītojamiem veidot un prezentēt savu dzimtas koku?

@11Izglītojamā ģimenes modelis ir atšķirīgs, un tā publicēšana vai apspriešana var radīt spriedzi izglītojamo starpā.

@11Norādot dzimtas kokā radniecīgas attiecības, tiek pārkāpts ģimenes locekļu privātums.

@11Informācija par ģimenes attiecībām ir privāta informācija, kuras vākšana un glabāšana (saglabājot mājasdarbus sistēmā) pārkāpj personas datu aizsardzības principus.

Pēc Vispārīgās Personas Datu aizsardzības regulas stāšanās spēkā privātuma jautājumiem ir pievērsta pastiprināta uzmanība. Dzimtas koka veidošanas uzdevums ir viens no spilgtiem piemēriem, kad iepriekš pierasts uzdevums, izvērtējot to no datu aizsardzības aspekta, ir ar daudz riskiem. Ievērot citu cilvēku privātumu un ļaut izvēlēties, kādu informāciju par sevi atklāt un kādu nē, ir svarīgas vērtības, kuras, uzstājot uz dzimtas koka prezentēšanu, var neviļus pārkāpt. Šie privātuma pārkāpumi var attiekties gan uz izglītojamo, kas var radīt nevēlamas sekas turpmākā komunikācijā ar vienaudžiem. Dzimtas koka prezentēšana var pārkāpt arī izglītojamā radinieku privātumu, kuri iespējams nevēlas publiskot informāciju par sevi.

Vai izglītojamiem un to vecākiem ir tiesības fotografēt, filmēt klasesbiedrus, skolotājus vai citas skolā esošās personas?

@10Skolai un skolotājam nav tiesības iejaukties personas veiktajās darbībās, par kurām šī persona pati atbild.

@11Tā kā izglītojamais un/vai tā vecāks var nebūt spējīgs novērtēt filmēšanas sekas, tad skolai ir tiesības izstrādāt iekšējās kārtības noteikumus, kuri nosaka filmēšanas kārtību (iespējams arī aizliegumu) skolās.

@10Skola un skolotājs drīkst rīkoties tikai tad, ja to lūdz persona, kura tiek filmēta. Kamēr tas nenotiek, filmēšana ir likumīga un nav ierobežojama.

@10Skolas telpās un mācību procesu ir aizliegts filmēt.

Jāatceras, ka par filmēšanu un fotografēšanu privātām vajadzībām un materiāla drošības nodrošināšanu atbild pats filmētājs. Skolas atbildības šādā situācijā nav. Tā kā izglītojamais un/vai tā vecāks var nebūt spējīgs novērtēt filmēšanas sekas, tad skolai ir tiesības izstrādāt iekšējās kārtības noteikumus, kuri nosaka filmēšanas kārtību (iespējams arī aizliegumu) skolās.

Klases ekskursijas laikā skolas administrācijas pārstāvis ir veicis fotografēšanu un saņēmis izglītojamā vecāku atļauju fotogrāfiju ievietot skolas sociālajos tīklos. Izglītojamais lūdz attēlu izņemt no sociālajiem tīkliem (jo viņam nepatīk, kā attēlā izskatās). Vai būtu jāizpilda izglītojamā lūgums?

@10Nē, kamēr izglītojamais ir nepilngadīgs, par viņa datu apstrādi lemj tikai vecāki.

@11Jā, izglītojamais drīkst vienpersoniski noteikt savu datu apstrādes ierobežojumus. Tādā situācijā vecāku viedoklis ir tikai rekomendējošs.

@10Lai gan par nepilngadīgu personu lēmumus pieņem viņa vecāki, tomēr skolai un vecākiem būtu jāveicina izglītojamā iesaistīšana šādu lēmumu pieņemšanā un jāņem vērā izglītojamā viedoklis.

@10Esot skolā, lēmumu par personas datu apstrādi pieņem skolas vadība, un izglītojamā un viņa vecāku viedoklis ir tikai rekomendējošs.

Ja persona ir nepilngadīga, piekrišana un lēmumu pieņemšana par datu apstrādi tiks prasīta no vecākiem vai bērnu likumiskajiem pārstāvjiem. Jāņem gan vērā, ka, pieaugot bērna vecumam, skolai un vecākiem būtu jābūt ieinteresētiem arvien vairāk ņemt vērā bērna viedokli, īpaši situācijās, kad, piemēram, bērns nevēlas, lai viņa dati tiktu apstrādāti. Tādējādi ļaut pašam šo piekrišanu atsaukt vai iebilst pret datu apstrādi. Tā tiek veicināta arī bērna patstāvība lemt par svarīgiem jautājumiem.

Vai vecāks drīkst filmēt savu bērnu, uzstājoties skolas ārpusstundu aktivitātēs, kurās vienlaicīgi piedalās arī citi bērni, kuri arī tiks nofilmēti? image11.png

@10Nē, nedrīkst, jo svešu bērnu personas datu apstrāde ir aizliegta.

@11Jā drīkst, jo personas datu apstrāde (šajā gadījumā filmēšana) personiskām vajadzībām ir atļauta.

@10Drīkst, tikai saņemot visu iesaistīto bērnu vecāku piekrišanu filmēšanai.

@10Drīkst, ja skolas iekšējie noteikumi to atļauj.

Personas datu apstrāde (arī filmēšana un fotografēšana) personīgām vajadzībām ir atļauta, un par to atbild pats filmētājs. Skolas un skolotāja uzdevums būtu veicināt ētisku un cieņpilnu komunikāciju situācijās, kad kāds iebilst filmēšanai un strīdu situāciju mierīgai atrisināšanai.

Izglītojamā vecāki atsūtījuši skolai elektroniski parakstītu vēstuli, kurā pieprasa dzēst saglabāto informāciju par izglītojamo, atsaucoties uz Datu regulā noteiktajām tiesībām dzēst personas datus. Kā jāreaģē uz šādu pieprasījumu?

@10Vispārīgā datu aizsardzības regula paredz tiesības dzēst personas datus jebkurai personai, tāpēc pieprasītie dati ir jādzēš.

@10Tiesības dzēst personas tiek piemērotas tikai lielo IT korporāciju datiem un uz skolā vāktajiem datiem neattiecas, tāpēc nekādus datus dzēst nevajag.

@11Tiesības dzēst personas datus nav vispārīgas tiesības, un ir dati, kuru glabāšanu nosaka citi noteikumi, tāpēc šo jautājumu pārsūtīšu skolas atbildīgajam par personas datu apstrādi.

@10Vecāku norādītos datus drīkst dzēst, tikai pirms tam jāsaņem piekrišana no izglītojamā.

Vispārīgā Datu Aizsardzības regula nosaka, ka jebkurai personai ir tiesības pieprasīt savu personas datu dzēšanu. Tomēr šīs nav vispārīgas tiesības, tāpēc, ja dati tiek glabāti pamatojoties, piemēram, uz normatīvajos aktos noteikto, tad informācija ir saglabājama un dzēšanas pieprasījums ir jānoraida. Vecākiem ir tiesības veikt datu apstrādes darbības ar savu bērnu datiem, kā arī pieprasīt datu dzēšanu.

Kā rīkoties, ja nepieciešams iegūt piekrišanu izglītojamā personas datu apstrādei (piemēram, fotogrāfijas ievietošanai skolas sociālajos tīklos)? image12.png

@10Vienmēr nepieciešams saņemt piekrišanu no abiem vecākiem (ja tas iespējams).

@10Ja viens vecāks piekrīt personas datu apstrādei, tad no otra piekrišana nav jāprasa, savukārt, ja viens iebilst, tad pietiek, ka otrs piekrīt.

@11Pietiek ar viena no vecākiem piekrišanu.

@10Vecāku piekrišanai ir tikai rekomendējošs statuss, jāņem vērā izglītojamā vēlmes.

Kamēr kādam no vecākiem nav noteiktas ierobežotas tiesības uz bērna aizbildnību un aprūpi, tikmēr gadījumos, kad nepieciešams sniegt piekrišanu, to var sniegt arī tikai viens no vecākiem. Ja vecākiem rodas domstarpības attiecībā uz lēmumu pieņemšanu par savu bērnu, tās risināmas bāriņtiesā.

Kuras no norādītajām darbībām ir personas datu apstrāde?

@11Dokumenti ar izglītojamo vārdiem, uzvārdiem un vērtējumiem, to nosūtīšana skolas direktoram.

@11Audzināmās klases kopbildes ievietošana sociālajos tīklos.

@11Visu mācību gadā iesniegto kontroldarbu dzēšana mācību gada noslēgumā.

@11Konkrēta izglītojamā rokraksta problēmu apspriešana ar kolēģi.

Personas datu apstrāde ir jebkuras ar skolēna personas datiem veiktas darbības, ieskaitot datu vākšanu, reģistrēšanu, ievadīšanu, glabāšanu, sakārtošanu, pārveidošanu, izmantošanu, nodošanu, pārraidīšanu un izpaušanu, bloķēšanu vai dzēšanu.

Izglītojamā vecāki rakstiski pieprasa izsniegt visu informāciju par savu bērnu, kas ir skolotāja rīcībā. Kā rīkoties šādā situācijā?

@10Vecāki var iegūt tikai to informāciju, kas pieejama e-žurnāla platformā (e-klase, mykoob vai citā), vai to, ko tiešā saziņā atklāj skolotājs vai skolas darbinieks.

@10Vecākiem ir tiesības pieprasīt un saņemt piekļuvi visiem personas datiem, ko par bērniem glabā skolotājs, kā arī saņemt šīs informācijas kopijas, tāpēc skolotājam pēc pieprasījuma saņemšanas jāsniedz visa pieprasītā informācija.

@11Par personas datu apstrādi skolā atbildīgs ir skolas direktors, tāpēc šādi pieprasījumi ir jāsūta viņam (vai atbildīgajam darbiniekam), jāsagaida lēmums un jārīkojas atbilstoši.

@10Tā kā uz šādiem pieprasījumiem ir jāatbild skolai nevis skolotājam, tad tas jāignorē un atbilde nav jāsniedz.

Vecākiem ir tiesības vērsties izglītības iestādē ar lūgumu sniegt informāciju par to, kādi dati un kādiem nolūkiem tiek apstrādāti. Vecāki drīkst vērsties ar lūgumu arī individuālā kārtā pie skolotāja (un skolotājs drīkst informēt vecākus), bet, ja tas ir formāls datu izsniegšanas pieprasījums, tad to apstrādā un uz to atbild skolas vadība.

Google Meet sapulces laikā nepieciešams dalīties ar savu datora ekrānu. Kas jāņem vērā, lai nodrošinātu savu privātumu? image13.png

@10Nedrīkst dalīties ar visu ekrānu. Vienmēr jāizvēlas konkrēts programmas logs, ko rādīt citiem.

@11Jāpārliecinās, ka uz darbvirsmas nav datnes ar sensitīvu informāciju vai pārlūkā nav atvērti logi ar nepiemērotu saturu. Tāpat pirms darba jāizdzēš pārlūkošanas vēsture.

@10Jālūdz visu sapulces dalībnieku piekrišana, ka viņi neiebilst piekļūt Jūsu personas datiem.

@10Google Meet būtu jāatver ar citu datora lietotāju, kurā nav privātas informācijas.

Google Meet ir viens no skolotāja profesijas rīkiem un tā izmantošanai nav speciālu ierobežojumu. Atcerieties, ja plānojat dalīties ar sava ekrāna saturu, pirms to darāt, ir jāpārliecinās, ka nebūs redzams privāts vai nevēlams saturs.

Sagatavojot nosūtīšanai e-pasta vēstuli kolēģiem no citām skolām G-mail e-pasta vidē, zem saņēmēja adresāta lauka ir lauks cc un bcc. Kāda ir šo lauku funkcionalitāte? image14.png

@11Laukā cc var norādīt adresātus, kam sūtīt e-pasta vēstules kopijas. Savukārt, laukā bcc norādītie adresāti saņems diskrētu vēstules kopiju (adresāts būs slēpts no citiem adresātiem).

@10Lauks “cc” paredzēts 2. saņēmēja e-pasta adreses norādīšanai; lauks bccparedzēts 3. saņēmēja e-pasta adreses norādīšanai.

@10Norādītie lauki ir novecojuši un mūsdienās nodrošina to pašu funkcionalitāti, ko adresāta lauks.

cc (vēstules kopija) var norādīt adresātus, kam sūtīt e-pasta vēstules kopijas. Savukārt, laukā bcc(diskrēta kopija) norādītie adresāti saņems vēstules kopiju, bet to adresi neredzēs citi saņēmēji.

Stundas laikā klasē ierodas policists un lūdz izsniegt konkrēta izglītojamā dzīvesvietas adresi. Kā rīkosieties šajā situācijā?

@10Nekavējoties izsniegšu prasīto informāciju.

@10Trešajām pusēm nedrīkst izsniegt personas informāciju, tāpēc informāciju nesniegšu.

@11Noskaidrošu situācijas apstākļus un sazināšos ar skolas atbildīgo par personas datu apstrādi un rīkošos atbilstoši norādījumiem.

@10Sazināšos ar izglītojamā vecākiem, lai saņemtu piekrišanu informācijas nodošanai.

Lai gan policijai un citām tiesībsargājošām instancēm ir lielākas tiesības iegūt informāciju, tomēr personas datu aizsardzības noteikumi paredz, ka pirms personas datus izsniegt, arī šādā situācijā ir jānoskaidro pieprasījuma iemesls un leģitimitāte. Tāpēc pareizākā rīcība šajā situācijā ir sazināties ar skolas vadību un rīkoties atbilstoši norādījumiem.

Vecāki, kuri ieradušies uz individuālu konsultāciju par sava bērna sekmēm, vēlas uzzināt citu izglītojamo sekmes, lai var novērtēt sava bērna sniegumu. Kā Jūs rīkosieties?

@10Nosūtīsiet vecākiem anonimizētu (bez vārdiem un uzvārdiem) dokumentu ar visu klasesbiedru sekmēm.

@11Nesniegsiet vecākiem šādu informāciju.

@10Pirms nosūtīt klasesbiedru vērtējumus, lūgsiet visu izglītojamo vecākiem piekrišanu šādai rīcībai.

@10Nosūtīsiet vecākiem prasīto dokumentu ar visu klasesbiedru vārdiem, uzvārdiem un sekmēm.

Visu sekmju saraksta nosūtīšana vecākiem nav pieļaujama, neatkarīgi no tā vai tam pievienoti izglītojamo vārdi vai nav, jo tas var ļaut izsecināt vērtējumu saņēmējus, tādā veidā pārkāpjot viņu privātumu.

Kāds ir drošākais veids, kā izvairīties no pikšķerēšanas uzbrukumiem e-pastā?|Pikšķerēšana (phishing — angļu val.) ir kiberuzbrukuma veids, kurā uzbrucējs nosūta viltus ziņu ar mērķi izmānīt no saņēmēja naudu un privātos datus, kā arī iegūt kontroli pār ziņas saņēmēja ierīcēm.

@10Izmantot 2 faktoru autentifikāciju, pieslēdzoties e-pasta programmai.

@10Vienmēr atjaunināt pretvīrusu programmas un citu programmu versijas uz aktuālajām.

@10Uzstādīt speciālu datortīkla aizsardzības rīku — ugunsmūri savam datoram.

@11Pilnīgi aizsargāties nav iespējams. Jābūt vērīgam, atverot e-pasta vēstules. Jāizvairās no nezināmu pielikumu vai saišu atvēršanas.

Pikšķerēšanas uzbrukumi mūsdienās veido vairāk nekā pusi no kiberuzbrukumiem pasaulē. Tā kā pikšķerēšana cenšas provocēt lietotāja neatbilstošu rīcību, tad nekādi tehniskie vai programmatūras aizsardzības līdzekļi nevar būt 100% efektīvi. Tāpēc sevis izglītošana par iespējamiem uzbrukumu veidiem un modrības saglabāšana ir efektīvākais veids, kā pasargāt sevi no šiem uzbrukumiem.

Izmantojot skolas koplietošanas datoru, saprotat, ka dators darbojas izteikti lēni. Kā Jūs rīkosieties?

@11Informēšu par situāciju iestādes IT speciālistu.

@10Nereaģēšu uz situāciju, jo nemāku novērtēt problēmas svarīgumu.

@10Izslēgšu datoru un došos strādāt pie cita.

@10Centīšos atrast problēmas cēloni un to novērst paša spēkiem.

Mūsdienu kiberdrošības galvenā problēma ir lietotāju Mani tas neskar attieksme. Diemžēl, šī brīža sarežģītajā ģeopolitiskajā un kiberdrošības situācijā, IT problēmas laicīga neapzināšana var novest pie graujošām sekām. Tāpēc ļoti svarīgi pēc iespējas laicīgi informēt par problēmsituācijām atbildīgos par IT.

Skolotāju atpūtas telpā kolēģi apspriež labāko un sliktāko izglītojamo sekmes. Kāda būtu pareizākā rīcība? image15.png

@10Aizrādīt kolēģiem, ka viņi pārkāpj personas datu aizsardzības noteikumus.

@10Nereaģēt uz situāciju, jo tā tas notiek katru dienu, un neko nevar mainīt.

@11Aprunāties par šo jautājumu ar skolas vadību un lūgt nākamajā sapulcē vispārīgi atgādināt par datu drošības principiem.

@10Pievienoties kolēģiem, uzklausīt stāstīto, lai varētu labāk iepazīt izglītojamos.

Skolotāji savā starpā apspriež izglītojamos. Bieži šī apspriešana ir pārmērīga. Tieša kolēģu konfrontēšana reti ir efektīvs veids, kā situāciju risināt. Tāpēc šajā gadījumā labāk informēt vadību, lai būtu iespējams strādāt pie ilgtermiņa mērķētas apmācības, kas varētu palīdzēt izprast Datu aizsardzības un privātuma ievērošanas svarīgo lomu izglītības procesā.

Kam jāpievērš uzmanība, paziņojot klasei kontroldarbu rezultātus?

@10Individuālos vērtējumus nedrīkst skaļi paziņot visai klasei.

@10Izsniedzot papīra formā novērtētos darbus, pārliecināties, ka izsniegšanas brīdī vērtējumi nav redzami blakus sēdētājam vai iepriekšējam darbu saņēmušajam.

@10Ievadot vairākus secīgus vērtējumus datorā, jāpārliecinās, ka vērtējumi tiek norādīti atbilstošajiem izglītojamajiem.

@11Visi norādītie aspekti ir svarīgi.

Jāievēro visi iespējamie veidi, kas palielinās diskrētu un korektu vērtējumu nodošanu izglītojamajam.

Kas jāņem vērā, strādājot ar Google Workspace no mājām?

@11Jāpievērš pastiprināta uzmanība, vai strādājat ar savu privāto vai skolas lietotāja profilu, jo darba vidi Google programmās ir viegli sajaukt, jo tās ir līdzīgas.

@11Ja mājas datoru bez jums izmanto arī citi cilvēki, tad pēc darba pabeigšanas un pārtraukumos jāizturas pret datoru kā koplietošanas datoru.

@11Jāpārliecinās, ka izmantotais interneta pieslēgums ir drošs. Īpaša uzmanība jāpievērš, ja izmantojat WiFi.

Strādājot ar tiešsaistes sistēmām (Google Workspace) no mājām, ir jāpievērš pastiprināta uzmanība savienojuma drošībai. Jāpārliecinās arī, ka Google videi nevar piekļūt citi datora lietotāji, lai pasargātu izveidoto saturu no nejaušas sabojāšanas vai izdzēšanas. Tā kā Google skolām paredzētie rīki un privātai lietošanai paredzētie rīki ir izskata ziņā līdzīgi — būtiski pārliecināties, ka skolas saturs tiek saglabāts skolas vidē un otrādi.

Kā rīkoties, ja darba gaitā saskarieties ar neskaidru situāciju, kas iespējams saistīta ar personas datu aizsardzību?

@10Ignorēt situāciju, jo par personas datu aizsardzību atbild skolas direktors.

@10Pierakstīt jautājumu un gaidīt nākamās datu aizsardzības apmācības, kuru laikā uzdot šo jautājumu.

@11Sazināties ar skolas direktoru vai atbildīgo par personas datu apstrādi skolā, lai noskaidrotu, kā risināt situāciju.

@10Meklēt risinājumu internetā.

Saskaroties ar neskaidrībām par personas datu aizsardzību, būtu nepieciešams operatīvi meklēt atbildes, jo ignorēta vai ilgstoši ielaista problēma var novest pie konflikta situācijām ar iesaistītajiem, sūdzībām skolas vadībai vai iesniegumiem par pārkāpumiem Datu valsts inspekcijai. Datu aizsardzība ir salīdzinoši jauna joma, un daudz procesu ir balstīti risku analīzē. Bieži situācija jāvērtē individuāli, tāpēc paļauties tikai uz internetā iegūtām zināšanām var nebūt optimāli.

Kā rīkoties, ja izglītojamais informē par veselības stāvokli, kas nosaka speciālus apmācības nosacījumus (piemēram, papildu laiku kontroldarbu pildīšanai)?

@10Lai lieki neizplatītu sensitīvos personas datus, individuāli vienošos ar izglītojamo par veidu, kā diskrēti nodrošināt šīs vajadzības.

@11Informēšu skolas vadību par situāciju un lūgšu padomu, kā rīkoties, lai nodrošinātu norādītās vajadzības.

@10Uzklausīšu izglītojamo, bet centīšos izvairīties no nonākšanas situācijā, kad nepieciešams nodrošināt norādītās vajadzības.

@10Apspriedīšos ar kolēģiem, kā šādā situācijā labāk rīkoties.

Situācijās, kad izglītojamais uztic skolotājam informāciju par veselības stāvokli, jārīkojas pastiprināti uzmanīgi un jāievēro diskrētums un augsts privātuma līmenis. Tomēr, tā kā šī situācija ietver izmaiņas mācību procesā, par to jāinformē skolas direktors un jārīkojas atbilstoši viņa norādījumiem.

Vispārīgā datu aizsardzības regula nosaka, ka vismaz reizi gadā ir jāatkārto apmācības par personas datu aizsardzību. Kāds ir šādas apmācības mērķis?

@10Palīdzēt pedagogiem iegūt sertifikātus un tālākizglītības punktus.

@10Nodrošināt darbu kursu vadītājiem.

@11Aktualizēt zināšanas par personas datu aizsardzību un uzturēt informētības līmeni.

@10Nodrošināt saderību ar citiem ES normatīvajiem aktiem.

Kiberdrošības un datu aizsardzības apmācības ļauj atkārtot pamazināšanas un uzzināt aktualitātes, kas palielina datu aizsardzības un kiberdrošības modrības līmeni. Tāpēc normatīvajos aktos noteikts, ka apmācības jāveic regulāri.

Kādas varētu būt izglītojamā personas datu aizsardzības pārkāpuma sekas?

@11Sociālais kaitējums

@11Krāpšana vai identitātes zādzība

@11Finanšu riski

@11Kaitējums reputācijai

Pareizas ir visas atbildes. Patiesībā sekas un riski var būt ļoti plaši un dažādi. Sociālais kaitējums — ja tiek atklāta informācija par izglītojamā speciālajām vajadzībām vai veselības stāvokli, tas var ietekmēt izturēšanos pret viņu. Krāpšana un identitātes zādzība — ja tiek publiskota izglītojamo identificējoša informācija, krāpnieki to ar izmantot, lai izmantotu identitāti dokumentu viltošanā vai noziedzīgu nodarījumu paveikšanai. Finanšu riski — izmantojot informāciju par izglītojamo ļaundari var izkrāpt līdzekļus no izglītojamā radiniekiem vai piekļūt tieši izglītojamā bankas kontam un līdzekļiem. Kaitējums reputācijai — neatļauti publicējot, īpaši internetā, informāciju par izglītojamo.

Kas no norādītā uzlabo personas datu drošību? (Iespējamas vairākas atbildes)

@10Nobloķēt datora ekrānu tikai tad, ja būsiet prom vairāk kā stundu.

@11Ikdienā piekopt tīrā galda politiku. (Uz galda, darbu pabeidzot, nepaliek brīvi pieejami dokumenti vai iekārtas. Viss tiek novākts un glabāts slēdzamās atvilktnēs vai skapjos.)

@11Nodrošināt, ka digitālās iekārtas pazaudēšanas gadījumā iespējams noteikt tās atrašanās vietu vai attālināti izdzēst tās saturu.

@10Dažādās paroles, kuras tiek izmantotas uz datora uzstādītajās programmās, saglabāt datnē uz darbvirsmas.

Mūsu katra pienākums ir rūpēties par kiberdrošības un datu aizsardzības prasību ievērošanu ikdienā. Svarīgas ir arī nelielas personiskās drošības higiēnas rīcības. Tīrā galda politika palīdz uzlabot personas datu drošību, jo samazina risku kādam piekļūt nejauši darbavietā aizmirstam informācijas nesējam vai dokumentam. Arī digitālās iekārtas aprīkošana ar izsekošanas funkciju un datu izdzēšanas iespēju attālināti palīdz novērst personas datu apdraudējumu iekārtas pazušanas vai nozagšanas gadījumā.

Jūsu audzināmās klases skolēna tēvs e-pasta vēstulē lūdz sniegt informāciju par sava bērna stundu plānu. Jūs zināt, ka tēvs ir šķīries no bērna mātes un nedzīvo ar ģimeni. Kā Jūs rīkosieties šajā situācijā?

@10Nosūtīšu prasīto informāciju bērna vecākam.

@10Nesniegšu prasīto informāciju tēvam, ņemot vērā informāciju par ģimenes stāvokli.

@11Sazināšos ar iestādes atbildīgo par personas datu aizsardzību skolā un rīkošos atbilstoši norādījumiem.

@10Pajautāšu izglītojamajam, vai viņš piekrīt informācijas izsniegšanai, un rīkošos atbilstoši.

Būtiski ir katrā situācijā, kas saistīta ar izglītojamo personas datu nestandarta (neikdienišķu) nodošanu, izvērtēt apstākļus. Labākais kā to darīt — kopā ar atbildīgo par šo jautājumu risināšanu skolā.

Sazinoties ar izglītojamā vecāku elektroniski, Jūs kļūdāties un nosūtāt viņam cita izglītojamā vārdu (nekādu citu informāciju ziņā neiekļāvāt). Vai šis ir personas datu apstrādes pārkāpums?

@10Ir pārkāpums.

@11Nav pārkāpums.

Šāda e-pasta vēstule, kurā ir tikai izglītojamā vārds (un nekas vairāk) nav identificējama (nevar noteikt, uz ko tieši attiecas šī vēstule). Pat, ja pēc izglītojamā vārda var noteikt, par kuru personu ir vēstule (piemēram, rets vārds), šāda vēstule nesatur nekādu informāciju par izglītojamo. Tāpēc šis nav pārkāpums.

Kur var iepazīties ar kārtību, kādā izglītības iestādes apstrādā personas datus jeb Privātuma politiku?

@11Izglītības iestādes mājaslapā.

@10Tikai tiekoties ar skolas direktoru, jo viņš atbild par personas datu aizsardzību.

@10Izglītības iestādēm nav nepieciešams izstrādāt Privātuma politiku”.

@10Tā kā izglītības iestādes Privātuma politiku centralizēti izstrādā to dibinātājs, tad iepazīties var, vēršoties pie skolas dibinātāja.

Tāpat kā jebkura organizācija vai uzņēmums, kurš apstrādā personas datus, arī izglītības iestādei ir jāizstrādā Personas datu apstrādes kārtība jeb Privātuma politika. Līdzīgi kā citi normatīvie dokumenti, arī privātuma politika ir pieejama izglītības iestādes mājaslapā.

Par kādām personām izglītības iestādes glabā personas datus? (Iespējamas vairākas atbildes)

@11Par izglītojamajiem un to vecākiem

@11Par skolas administrācijas darbiniekiem

@11Par skolotājiem

@10Par visiem novada skolotājiem un izglītojamajiem (e-žurnālā)

Izglītības iestāde apstrādā personas datus (arī glabā) ne tikai par izglītojamajiem, bet arī par visiem iestādes darbiniekiem. Piemēram, personas dati par skolotājiem, kas parasti glabājas skolā ir: kontaktinformācija, informācija darba līguma noslēgšanai, informācija par darba grafiku, plānu un atalgojumu, kā arī informācija par veselības stāvokli.